Aquest blog és una mostra de les meves reflexions. Un bagul on inclouré tot allò que em faci dubtar, reflexionar, aprendre... Tot allò relacionat amb el meu aprenentatge i el meu creixement personal :D
RSS

19 de nov. 2010

18/11/10 Fem bits d’intel•ligència amb les TIC

Com sol ser habitual els dijous tenim classe amb la Carolina. En la sessió d’avui hem fet dues coses: crear bit d’intel·ligència per tal que els infants coneguin les parts d’un ordinador i aprendre a distingir els diversos plans que es poden trobar al món de la fotografia.
.
La pregunta és: què són els bits d’intel·ligència? Doncs aquests són targetes d’informació visual que permeten als infants associar una paraula a una imatge i d’aquesta manera, progressar en els seus coneixements. Aquí poso un exemple molt aclaridor:

De bits d’intel·ligència en podem trobar molts. Aquests poden tractar diversos temes: els colors, les formes, els nombres... Però nosaltres, com que estem a alfabetització digital, els hem fet sobre l’ordinador. Hem hagut de crear unes fitxes fetes amb Power Point en les quals els nens poden aprendre les parts d’un ordinador associant el text amb les imatges.
.
Crec que aquests bits són molt positius pels més petits, ja que els permeten aprendre i sobretot reforçar la seva capacitat memorística. En les edats primerenques els nens fan una sèrie d’aprenentatges importantíssims (aprendre a llegir, escriure, comptar...) que en un futur els ajudaran a entendre el món. Amb aquestes targetes es pot facilitar la tasca d’ensenyar del mestre i la tasca d’aprendre de l’infant, però a més a més crec que aquest aprenentatge realitzat amb les targetes s’hauria de reforçar amb imatges reals, que els nens puguin analitzar, tocar... Amb això vull dir que crec que s’obtindrien resultats més positius si els infants poguessin interactuar amb allò que veuen als bits. Es faria un aprenentatge més significatiu i aquest seria romandria més temps en la memòria del nen. Per exemple: si tenim bits d’intel·ligència amb les parts de l’ordinador, doncs crec que els més petits haurien de tenir un ordinador al davant seu. Si a un bit hi apareix la pantalla de l’ordinador podríem ensenyar als infants una pantalla d’ordinador real i fer que la toquin, que la mirin des de diferents angles... Aquesta seria una bona manera de treure més profit a aquestes targetes, d’introduir les TIC a l’aula i de fer que els infants estimulin els seus sentits i desenvolupin les seves habilitats.
.
Després de fer aquesta activitat hem passat a parlar d’un altre tema: els tipus de plans a la fotografia. Com sempre dic en aquest bloc, les tecnologies són cada cop més freqüents a l’aula: ordinadors, televisions, ràdios... És per aquest motiu que també hem volgut parlar sobre les càmeres digitals.
.
Aquí es pot veure l'activitat que hem fet sobre els plans:
.
...................
.
Tots i totes sabem que les fotografies es poden fer de moltes maneres: de més a prop, més llunyanes, recalcant algunes parts del cos... A això se li diuen plans. Nosaltres hem treballat quatre tipus: el pla general, el pla americà, el pla mig i el primer pla. Els infants solen ser els protagonistes de moltes fotos, sobretot les familiars, i no estaria gens malament que aprenguessin quins són els plans fotogràfics més importants. Els infants es troben en una edat en la que realitzen aprenentatges que els acompanyaran durant tota la vida i sempre és bo ensenyar noves coses als més petits, encara que no veig molt clar que als nens de parvulari se’ls ensenyi a diferenciar plans perquè aquest és un aspecte massa tècnic i no gaire important per la seva vida. Crec que es podria treballar la fotografia des d’un punt de vista menys tècnic, sense emprar totes aquestes paraules com pla general, pla americà, etc. Els nens s’ho passen molt bé manipulant tots els objectes que veuen i que els criden l’atenció i la càmera pot ensenyar moltes més coses als nens que aprendre a diferenciar plans. Poden aprendre nou vocabulari. A més podem fer activitats molt dinàmiques com per exemple: hem de fer una fotografia a cinc persones de la nostra classe. Amb aquest exemple d’activitat els alumnes poden repassar els números.
.
En resum: avui hem après com introduir algunes tecnologies a l’aula i a fer que els infants es familiaritzin amb elles. Hi ha moltes coses que els nens poden aprendre gràcies a les TIC i com a futures mestres hem de buscar maneres de saber introduir-les a l’aula. Crec que aquestes classes ens serviran molt a l’hora de fer classe als nostres petits alumnes :D

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada