Aquest blog és una mostra de les meves reflexions. Un bagul on inclouré tot allò que em faci dubtar, reflexionar, aprendre... Tot allò relacionat amb el meu aprenentatge i el meu creixement personal :D
RSS

21 d’abr. 2010

Un preescolar alternatiu (20 d'abril)

Avui ha estat un dia per reflexionar sobre l’escola i la seva organització. Hem comparat els centres als quals estem acostumades a anar (aquelles escoles de tota la vida) i aquells altres partidaris de l’educació lliure. Com a referència hem visualitzat un vídeo anomenat “Un preescolar alternatiu” del programa Gran Angular, en el qual dues escoles basades en la pedagogia llibertària (Tatanet i la Caseta) ens mostren quina és la seva manera de funcionar i d’organitzar-se. Aquestes, com a característica principal, vetllen per a que el nen o la nena gaudeixi d’un cert benestar emocional i la seva metodologia és molt activa. També es tenen en compte les necessitats individuals dels alumnes i es pretén que aquests es formin en un ambient on puguin moure’s lliurement i alhora aprenguin els continguts que s’han d’adquirir en l’etapa infantil. A més, el currículum es genera a través de les diverses situacions i el mestre té un paper de moderador. Per últim, aquestes escoles tenen molt en compte la família i la relació que aquesta té amb el centre.

Com a “contraposició”, les escoles ordinàries tenen unes altres característiques tant en ensenyament com en funcionament. Aquests centres vetllen per a que els infants assoleixin uns certs coneixements, valors, normes, rutines... que l’ajudin a desenvolupar-se com a persona en tots els àmbits (motriu, cognitiu, lingüístic, relacional...) d’una manera pautada. També es té una visió més global sobre les necessitats de l’infant i el mestre fa de guia de l’aprenentatge. Això fa que no es pugui dedicar el temps necessari per a un sol nen o nena. Per altra banda, les escoles ordinàries disposen d’un currículum que han de seguir durant tot el curs, fent que els alumnes assoleixin totes les fites que s’hi proposen. A més, la relació família-escola també és molt important.

Després de veure el vídeo i fer aquesta comparació, hem pogut dir la nostra i expressar què era allò que veiem positiu, allò negatiu i el que ens interessava. La veritat és que han sortit tantes opinions que semblava que estàvem en un debat sense fi amb l’Anna com a moderadora. Unes creien que l’educació lliure és favorable pel fet de deixar que els nens aprenguessin d’una forma en la qual ells fossin “exploradors” en la recerca del coneixement; algunes, que és millor una educació ordinària en la que cada dia es treballessin uns continguts a classe de forma pautada; altres, que és molt important donar importància a la creativitat i al seu foment...

En la meva opinió crec que primerament, el fet de fer aquesta sessió per veure aquelles diferències entre una escola ordinària i una llibertària i formar-se una opinió personal sobre cada una d’elles. A més, hem pogut comparar aquells aspectes que constitueixen i caracteritzen als centres. Penso que l’escola ordinària té molts aspectes positius pel fet d’ajudar als infants a aconseguir aquelles habilitats que el permetran ser competent en el futur, però per altra banda crec que hi ha altres aspectes de l’escola llibertària molt favorables per als nens, com és el cas de la gran importància que es dóna al seu benestar emocional i el fet de deixar que ells mateixos descobreixin el seu entorn i aprenguin.

Aquestes dues formes d’ensenyar tenen tant aspectes positius com d’altres negatius, però el més important és que comparteixen objectius: totes dues volen formar a futures persones i vetllar per a que rebin una educació que els permeti tenir una certa qualitat de vida. Això sempre s’ha de tenir en compte :)

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada